זכויות עובדים זרים

עובדים זרים נתפסים עדיין כעובדים חלשים בחברה. יחסי העובד מעביד בינם לבין המעסיק הם יחסים של עובדים מסוג ג'. אי ידיעת השפה, הארץ החדש והתרבות והתלות במעביד גורמים לעובדים הזרים להיות מעין "עבדים" של המעסיקים. עובדים אלו לרוב עוסקים בעבודות של חקלאות, בניין, סיעוד ועוד. הם עובדים בתנאים מחפירים ביותר והמעסיקים מנצלים זאת ומשלמים להם שכר נמוך ביותר, ללא תנאים וזכויות אשר מגיעים להם. לכן הוחלט שגם לעובדים הזרים יהיו זכויות עובדים זרים על מנת שלא ינצלו אותם  והם יהיו שווים לעובדים רגילים.

?מהם זכויות עובדים זרים

זכויות עובדים זרים כוללים בחוזה בין המעסיק לעובד את כל תנאי התעסוקה כולל פרטי המעביד, פרטי העובד ופרטים נוספים המפורטים בחוק עובדים זרים. מעבר לשכר שמקבל העובד הזר שצריך להיות שכר מינימום ולא פחות מזה, מגיע לעובד הזר גם ביטוח רפואי, וזכות לאספקת מגורים לכל אורך תקופת העסקה ועד שבעה ימים נוספים לאחר תום תקופת העסקה. מעסיק אשר עובר על זכויות עובדים זרים צפוי לקנס כספי וכן להישפט על כך בבית הדין לעבודה ולקבל עונש על כך. כמו כן, על המעסיק לנקות משכר  העובד את הוצאות המגורים וההוצאות הנלוות למגורים כפי שסוכם ביניהם.

תנאי המגורים שמספק המעסיק לעובד

כאשר המעסיק מספק מקום מגורים לעובד הזר שלו עליו לעמוד בתנאים מסוימים אשר כוללים

מקום עבודה נפרד ממקום העבודה שהם עובדים ביום יום, גישה בטוחה למקום המגורים, מערכת הסקה ואוורור במקום המגורים, שטח של 4 מ"ר לפחות ולא להלין יותר מ-6 עובדים בחדר, שירותים ומקלחת במרחק סביר עם גישה נוחה לכל 8 עובדים, כוללת אסלה אחת, כיור רחצה ומקלחת, מטבח עם כיור וכלי אוכל, מקרר. כמו כן, כל עובד זכאי לקבל כלי מיטה, ארון בגדים או תא נפרד עם מנגנון נעילה. אם ישנם יותר מ-6 אנשים יש לספק להם מכונת כביסה, על המבנה המגורים להכיל תאורה חשמלית ואמצעים לכיבוי שריפה.

זכויות עובדים זרים מבחינת עבודה

מבחינת עבודה זכאים עובדים זרים לחופשות וימי מחלה של 12 ימים נטו ב-4 שנים הראשונות, ואילו בשנה החמישית ל-14 ימים בשנה וכן הלאה. ימי החופשה לא כוללים את ימי המנוחה השבועיים. ימי החופשה לא פוגעים בשכרו של העובד.

כמו כן, עובד זר זכאי ל-9 ימי חג לפי דתו ויום מנוחה שבועי אשר יהיה ביום המנוחה של דתו.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *