הסכמים קיבוציים כללים ומיוחדים

מהו הסכם קיבוצי?


הסכם קיבוצי זהו הסכם שהוא למעשה חוזה אשר חלים עליו כל הכללים שמתקיימים וחלים בחוזה רגיל עפ"י חוק החוזים.על מנת שהסכם ייחשב כהסכם קיבוצי אזי ישנם מספר תנאים אשר צריכים לחול עליו, הללו צריכים להיות מחויבים עפ"י חוק הסכמים קיבוציים מבין הדברים הראשונים יש לדעת שהסכם קיבוצי זהו הסכם אשר צריך להיות רשום בצורה ברורה בכתב.

כמו כן הסכם קיבוצי חייב ברישום אצל רשם המסמכים הקיבוציים, וזאת בכדי שכל אדם יוכל לעיין בהסכם אצל רשם ההסכמים הקיבוציים. הסכם קיבוצי הוא הסכם אשר נחתם בין ארגון העובדים במקום העבודה, ומצד שני בין המעביד לבין ארגון מעבידים.התוכן של הסכם קיבוצי צריך להיות תוכן אשר עוסק בענייני עבודה, קבלה לעבודה, סיום עבודה ואף חובות וזכויות של בעלי ההסכם.כאשר מדובר בהסכם קיבוצי אזי יש צורך רב שארבעת הדרישות הללו יתנהלו בצורה נכונה משום שרק כך מדובר בהסכם קיבוצי ואילולא כך זה הופך להיות הסדר קיבוצי ולא הסכם קיבוצי. אם במקום ארגון העובדים היציג חותם על ההסכם ועד העובדים אזי אין מדובר בהסכם קיבוצי אלא בהסדר קיבוצי בלבד.אם היה מצב אשר במהלכו לא נשלח לרישום ההסכם הקיבוצי אזי אין זה יחשב כהסכם קיבוצי אלא כהסדר קיבוצי, וזאת בתנאי שההסכם עמד בכל שאר הדרישות והכל מתקיים כראוי.

ישנם סוגים שונים של הסכמים קיבוציים, הסכם קיבוצי מיוחד והסכם קיבוצי כללי.

זהו הסכם קיבוצי למפעל או למעביד והוא נחתם בין ארגון העובדים לבין המעביד, ניתן לראות דוגמא להסכם קיבוצי מיוחד עם הסתדרות העובדים הכללית החדשה, הסתדרות עובדי המדינה לבין מדינת ישראל.דוגמא להסכםיבוצי כללי – הסכם קיבוצי בין הסתדרות העובדים הכללית החדשה לבין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שמהווה ארגון מעבידים.

מבחינת התוקף של ההסכם הקיבוצי ישנו חוק הסכמים קיבוציים, הסכם קיבוצי לתקופה מסוימת והסכם קיבוצי לתקופה בלתי מסוימת. ההסכם הקיבוצי זהו הסכם אשר תקף לתקופת זמן מסוימת וישנו גם הסכם קיבוצי לתקופה שהיא בלתי מסוימת ומתמשכת. הסכם קיבוצי לתקופה מסוימת הוא הסכם אשר נקבע לו מועד לסיום ההסכם, והסכם קיבוצי שלתקופה שהיא בלתי מסוימת הוא ללא מועד סיום.

חשוב לציין שעל מנת לסיים הסכם קיבוצי אזי יש לתת על כך הודעה בכתב אשר מגישים אותה חודשים מראש. ואילו בהסכם קיבוצי לתקופה מסוימת ניתן לתת הודעה של חודשים לסיום ההסכם רק לקראת המועד אשר בו נקבע שההסכם נגמר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *