מי שומר על העובד? -חוקי עבודה

לפני שהפכתי להיות עובדת עצמאית, עבדתי לא מעט שנים בחברות שונות, חלקן פרטיות וחלקן ממשלתיות. אחד הדברים הבולטים שהקפידו עליהם בכל מקומות עבודתי, היו חוקי עבודה תקנים ונהלים על פי החוק בישראל.

כל העובדים, גם הבכירים, נדרשו למלא אחר חוקי עבודה לפי חוזר שהועבר לכולם ולהקפיד לעבוד על פיו.

כמובן שתמיד כאשר יש חוקים, יש גם מי שיעבור על החוקים , ועל כן אין זה פלא שגם באותם המקומות המוסדרים והמהוגנים ביותר, היו כאלו שעברו על חוקי עבודה שנקבעו בארץ.

מדי פעם הייתי שומעת על מקרים בהם עברו מעסיקים על חוקי עבודה קיימים בחוק בארץ ועל עובדים שתבעו את זכויותיהם על פי חוק ואף זכו.

מקרים אחרים בהם נתקלתי בעבר היו תלונות של עובדים כי המעסיקים שלהם בעבודה עברו על חוקי עבודה שנדרשו להם אך לא נעשתה אכיפה משמעותית כנגדם, אל אף התלונות של העובדים.

לעתים, כשאר קיימת חברה גדולה וחזקה וממוסדת או אירגון שמנוהל בידי אנשי כח, קל מאוד לרמוס את זכויותיהן של העובדים הפשוטים והחלשים. על כן קיימים חוקי עבודה על פיהם ישק דבר, ולמרות זאת גם כאן צריכה להתנהל עבודה בכדי לשמור על חוקי עבודה אלה ולאכוף את הפרתם בידי אנשי כח.

כאשר  עובדים נתונים בעבודה ליחסי מרות של עובד ומעביד, קשה מאוד לעמוד על זכויות וחוקי עבודה כאשר מישהו שמחזיק במשרה שלך רומס אותם. החששות של העובדים עלולות להיות פיטורים או הרעת תנאים ולכן רבים הם העובדים המעלימים עין בלית ברירה מרמיסה של חוקי עבודה שפוגעים בהם.

בכדי שגם לעובדים יהיה את הכח להתגונן ולעמוד מול אותם גורמים חזקים וסמכותיים שמפרים את חוקי עבודה ורומסים את זכויותיהם, חייבת להיות מערכת חזקה ומגוננת שתאסוף את אותם עובדים חלשים לידי כח אירגוני מוצק צודק וחזק, שיכול לעזור להם לעמוד מול גורמי סמכות בעבודה, ולדרוש את זכויותיהם בחזרה.

בכל מדינה דמוקרטית קיימים גופים כגון אלו המגוננים על העובד הפשוט ומיטיבים את חייו , מעצימים אותו ומעניקים לו כח, תמיכה ועזרה בעת הצורך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *